منبری از استاد انصاریان با عنوان صرف عمر در طاعت خدا

سرمایه عمر

لطایف، اشاره ها و نکته هاى بسیار باارزش و مؤثرى از سوره مبارکه یوسف با نگاهى کلى بیان شد و به این نکته رسیدیم که در این سوره مبارکه، خداوند دو نوع عمر را مطرح مى فرماید: یکى به علت بینایى و بصیرت، با امکاناتى که در اختیار او بود به کارهاى بزرگى دست زد و به بیان خود قرآن، در سوره فاطر «تِجَارَةً لَّن تَبُورَ»[1]؛ تجارتى بود که تا ابد ضرر و خسارت و کسادى ندارد، بلکه منفعتى جاوید و ابدى براى صاحب عمر به دنبال دارد. در خود سوره مبارکه یوسف، به یک قطعه از عمر او توجه کردید که چگونگى خرج کردن عمر، شگفت آور بود. کارى که او کرد، حدود هفت سال از عمر او را در بر گرفت. قرآن کریم حج و عمره را نام برده است. اعمال عمره محدود است، طواف، نماز، سعى، صفا و مروه، تقصیر و طواف و دو رکعت نماز است. عمره مستحب هم هست. اگر انسان زرنگى وارد عمره شود، از آغاز تا پایان آن، بیش از یک ساعت و نیم نمى شود.

راوى به امام ششم(علیه السلام) مى فرماید: مى خواهم در ماه رجب به عمره بروم. حضرت فرمود: آیا ثواب آن را هم مى دانى؟ گفت: نه. امام فرمود: اگر سطح زمین را طلا بچینى و در راه خدا صدقه بدهى، ثواب آن مطابق با این است. خزانه او بى نهایت است و تمام نمى شود. براى او مهم نیست که به کسى که عمره رفته است چنین پاداشى بدهد. راوى مى گوید: من برخاستم که بروم، حضرت فرمود: مى خواهى به عملى دیگر هم راهنمایى ات کنم که ثوابش ده برابر عمره باشد؟ عرض کردم: بله. فرمود: اگر مشکل کسى را حل کنى ثوابش ده برابر از عمره بیش تر است.

یوسف براى مقابله با قحطى هفت ساله مصر، ده سال وقت گذاشت و در آن سال ها مشکل همه مردم را حل کرد که در آن هفت سال، یک صبحانه از مردم کم نشود. این لطف وجود مقدس حق است. او امکاناتى را در اختیار ما گذاشته است. عقل، فطرت، قرآن، انبیاء، ائمه و عارفان را در اختیار ما گذاشته است. غیر از عمر که باید این سرمایه و امکانات را درست خرج کرد. راه آن را هم ترسیم کرده است. پیش از اسلام، در کتاب هاى آسمانى گذشته و پس از آن، در سخنان ائمه و قرآن.

سعادت؛ عمر طولانی در طاعت خدا

به وجود مبارک رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: اگر شما بخواهید کلمه «سعادت» را معنا کنید، چگونه معنا مى کنید؟ فرمود: «طُولُ العمر فى طاعة اللّه »[2]؛ این که در دنیا بسیار بمانى و این بسیار ماندن را در طاعت خداوند عالم خرج کنى. همه سخنان خدا را گوش دهید.

خداوند در قرآن مجید، براى یک زندگى سالم، مطلب دارد. طاعت خدا فقط نماز و روزه نیست. گوش دادن به همه سخنان او در همه زمینه ها لازم است.

آیت اللّه بروجردى در احوالات خود گفته است: من در اصفهان تحصیل مى کردم. اساتید آن روز اصفهان کم نظیر بودند؛ مانند آیت اللّه العظمى کلباسى، مرحوم آقا سید محمد باقر درچه اى، حکیم بزرگ قشقایى و حکیم کم نظیر ملاّ محمّد کاشانى.

ایشان مى فرمود: من گرم تحصیل در محضر ایشان و عاشق این اساتید بودم. مایه هاى علمى من در حال بالا رفتن بود که نامه اى از پدر دریافت کردم.

پدر ایشان در بروجرد، معاش زندگى را از کشاورزى تأمین مى کرد. چون زبان ایشان مى گرفت، کسى ایشان را براى منبر و سخنرانى دعوت نمى کرد. در نامه آمده بود: حسین عزیزم! به بروجرد بیا. من وسایل عروسى تو را فراهم کرده ام.

من نامه اى به ایشان نوشتم که مرا از ازدواج معاف کنید و اجازه دهید درس بخوانم. پدرم در جواب نوشت: فکر نمى کنى اگر به سخن پدر گوش ندهى، این مانع تو باشد؟ خدا در قرآن فرموده است:

«وَبِالْوَ لِدَیْنِ إِحْسَاناً» [3]؛ و به پدر و مادر نیکى کنید.

ایشان بلافاصله به بروجرد رفت. عروسى که تمام شد، گفت: حالا مى خواهى بروى، برو. ایشان مى فرمود: بروجردى شدن من مرهون این خانمى بود که پدرم براى من گرفت.

یک عروس جوان چگونه عمر را صرف مى کند که محصول عمر او آیت اللّه بروجردى مى شود؟ یک خانم چگونه عمرش را خرج مى کند که محصول همان عمر نُه ساله، امام مجتبى، امام حسین، زینب کبرى و حضرت کلثوم مى شود؟ در قیامت خیلى از مردها به خاطر خانم هایشان باید به جهنم بروند و بسیارى نیز در اعلى علیین قرار مى گیرند.

یوسف عزیز، هفت سال عمرش را این گونه براى یک ملت خرج کرد و نگفت که در میان این ملت، ممکن است بى دین، بى نماز و کافر هم باشد. اگر خدا مى خواست، ریشه ایشان را مى زد. عمر خود را در چه مسیرى بپردازم؟ در برابر این هزینه کردن، دریافتى ابدى دارد. وقت مردن این افراد، خدا خطاب مى کند:

«یَاأَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّکِ» [4]

اى جان آرام گرفته و اطمینان یافته! به سوى پروردگارت در حالى که از او خشنودى و او هم از تو خشنود است، باز گرد.

شصت ـ هفتاد سال، در دنیا به تو عمر دادم، خوب کاشتى، خوب عمل کردى و خوب عمرت را خرج کردى. اکنون خود من به انتظار تو هستم. ربى که از تو کمال رضایت را دارد. این «ارجعى» را یادمان باشد که کلام شخص خداوند است. عده اى هم هستند که قرآن مى فرماید: به لحظه مرگ که مى رسند، اوضاع تاریک بسیارى را مى بینند و به خدا مى گویند:

«رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِیَما تَرَکْتُ» [5]

پروردگارا! مرا[براى جبران گناهان و تقصیرهایى که از من سر زده، به دنیا]بازگردان.

تا این عمر به لجن کشیده را جبران کنم.

«إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» [6]

[به او مى گویند:]این چنین نیست[که مى گویى]بدون تردید، این سخنى بى فایده است که او گوینده آن است و پیش رویشان برزخى است تا روزى که برانگیخته مى شوند.

اکنون به تو مى گویم که عمر را صرف دشمنان من کردن، چه تاوانى دارد. عمرى که مانند عمر یوسف خرج مى شود، مرکبى براى صاحب آن است. عمرى که مانند عمر زلیخا خرج مى شود، امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى فرماید: مانند قاطرى است که مهار گسیخته، صاحبش را تحویل جهنم مى دهد. جلال الدین رومى در یک شعر مفصل، این دو نوع انسان را ترسیم کرده است. انسان نقشه بکشد که چگونه سر مردم کلاه بگذارم.

  • آن یکى خورشید علیین بودوین دگر خفاش کالسجین بود[7]

یکى از عیب ها خشم و انتقام جویى است. یوسف ده سال داشت که او را از پدر جدا کردند و در چاه انداختند. اکنون در سفر سوم، به مصر آمده اند. گفتند: اى عزیز! تکلیف ما چیست؟ تو همانى که به تو ظلم کردیم. مى خواهى با ما چه کنى؟ قرآن مى گوید: این انسان بى عیب، به برادران گفت:

«لاَ تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ» [8]

امروز هیچ ملامت و سرزنشى بر شما نیست.

  • آن یکى نورى ز هر عیبى برى       وین یکى کورى گداى هر درى
  • آن یکى ماهى که بر پروین زند       وین یکى کرمى که بر سرگین زند
  • آن یکى یوسف رخى عیسى نفس   وین  یکى گرگى و یا خر با جرس
  • وآن یکى پران شده در لا مکان        وین یکى در کاهدان هم چون سگان
  • آن یکى سلطان عالى مرتبت      وین یکى در گلخنى در تعزیت
  • این یکى خلقى ز اکرامش خجل      وین یکى از بى نوایى منفعل
  • آن یکى سرور شده ز اهل زمان     وین یکى در خاک خوارى بس نهان[9]

حجة الاسلام و المسلمین انصاریان

نظرات (۵)

  • پاسدار گمنام وبسايت

    سلام علیکم

    حاجی خدا قوت بده
    کارت خیلی بیست ه ِ دست ما رو هم بگیر
    التماس دعا

  • علی حقیقی وبسايت

    سلام علیکم حاج آقا
    تشکر بابت این منبری زیبا
    استفاده کردیم
    با اجازه

    • مدير سايت:

      خواهش میکنم

  • سه میم وبسايت

    باز هم زیبا و کاربردی

    • مدير سايت:

      لطف دارید


  • ما شیعه ها وبسايت

    ممنون فیض میبریم

    شما هم به وبلاگ ما سر بزن. ممنونم
    ااتماس دعا
    یا علی

  • مهدی زراعتی رخشاندل وبسايت

    ممنون شیخ عزیز

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

درباره سايت

مبلغ

الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ حَسیباً39 ( این سنّت خداست در حق ) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می کند.

اطلاعات سايت

  • پست الکترونيک:
  • مدير سايت:
  • تاريخ امروز:
  • وحیدکیانی
کپی برداری از مطالب سایت با دادن لینک کاملا شرعی و قانونی است
  • صفحه نخست
  • وحید کیانی