فانی شدن در راه خدا

            بـجـز حـسین مرا ملـجع و پنـاهی نیست  
دراین عقیده یقین دارم اشـتـبـاهی نیست
ره نجات حسین است و دوستی حسین    
به سوی حق بجزاین طریق راهی نیست 
به غیردرگه تو یاحسین دردوجهان          
مرا بـه درگـه دیگـر حوالـه گاهی نیست 
یارب دلم از غم حسین محـزون کن      
در سـیـنـه  مـا  مـحـبـتـش  افـزون کـن 
جز مهرحسین هرآن چه باشد به دلم            
خون سـازو  ز راهه  دیده ام بـیـرون کن

 *  برکات ذکر صلوات

                ذکر صلوات شفاعت پیامبر را بر ما واجب می کند. چون صلوات دعاء بر پیامبر و آل پیامبرهست. ما می گوییم خدایا درود و لطف و رحمتت را بر پیامبر و آلش نازل کن قطعا این دعاء مستجاب است پیامبرهم قطعا پاسخ می دهند لذا فرمودند: «مَنْ صَلَّى عَلَیَّ کُلَّ یَوْمٍ أَوْ کُلَّ لَیْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی وَ لَوْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْکَبَائِرِ» (محدث نوری/ مستدرک‏الوسائل/ ج5/ ص:328). کسی که هر روز یا هر شب صلوات بر محمد وآل محمد بفرستد، نمی فرماید شفاعتش می کنم بلکه می فرماید واجب می شود برمن از او شفاعت کنم ولو گناه کار هم باشد دستش را می گیرم. اگر کسی گناه کار هم باشد می خواهد شفاعت رسول الله6بر او واجب باشد زیاد دل و جانش را به صلوات بر محمد و آل محمد نورانی بکند.

*خواسته خداوند متعال

             جوانی خیلی آلوده به گناه بود ولی یک عشق و علاقه خاصی به اهل بیت خصوصا امام حسین داشت و هر کجا مجلسی از امام حسین را می دید می رفت شرکت می کرد. بعد از فوت این جوان آقا سید یحیی سجادی ; خواب دید که این جوان وضعش خیلی خوب است و در بهشت است. جوان  به سید یحیی گفته بود: در روز قیامت، سحرای محشر پرونده ام خیلی خراب بود ملائکه عذاب آمدند و کشان کشان من را به طرف آتش جهنم بردند همان طور که داشتند من را می بردند دیدم پرچم آقا بالا رفته، خود آقا هم زیر پرچم بودند. به این ملائکه گفتم من در دنیا هر وقت پرچم امام حسین را می دیدم مجلس امام حسین را می دیدم می رفتم شرکت می کردم و لو این که یک سلام بدهم. شما من را رها کنید بروم یک سلامی خدمت آقا بدهم بعد خدمتتان می آیم. هر چه گفتم به این ملائکه استغاثه کردم اجازه ندادند خیلی که التماس کردم خود آقا متوجه شدند به ملائکه فرمودند بیاوریدش، من را خدمت آقا بردند و پرونده ام را به آقا دادند. روایت است وقتی شما گناه می کنید ما خجالت می کشیم پیامبر6می فرماید: «لَا یُنْجِی إِلَّا عَمَلٌ مَعَ رَحْمَةٍ وَ لَوْ عَصَیْتُ لَهَوَیْتُ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج22/ ص:455). من هم اگر معصیت بکنم پایین می افتم حضرت یونس نماینده خداست همین نماینده خدا به خاطر این که زود نفرین کرد به امتش غضب کرد خدای متعال او را در شکم ماهی در دریا زندانی کرد. شما همچین زندانی در عالم دیدید مثل قبر سیار می ماند در زندان های ما آدم هوایی تازه می کند حمام می رود ولی حضرت یونس بدنش آن قدر ضعیف شده بود که وقتی ماهی حضرت را از شکمش بیرون انداخت تابش آفتاب بدنش را از بین می برد که خدا می فرماید: «وَ أَنْبَتْنا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطینٍ» (الصافات: 146). آن جا درخت کدو سبز کردیم تا سایه بیندازد بدنش از بین نرود. مثل طفلی که تازه به دنیا آمده است. پیامبر می فرماید: معراج من به آسمان ها بود و معراج برادرم یونس در قعر دریاها بود. یعنی از این طریق او را سیر دادند که به کمال برسد. خلاصه خدا با کسی فامیل-گری ندارد یونس پیامبر بوده، نماینده خدا بود ولی وقتی اشتباه کرد خدا توبیخش کرد. اگر کسی واقعا کاری کند خدا بخواهد توبیخش کند، توبیخش می کند هیچ چیزی مانع خدا نیست. خدا حضرنت یونس را در قعر دریا، در تاریکی مطلق در بن بست عجیبی قرار داد. «فَنادى‏ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ» (الأنبیاء: 87). در قعر دریا که به بن بست رسید گفت: خدایا جز تو خدایی نیست، جز تو صاحب قدرتی نیست، خدایا من اشتباه کردم با همه وجودش گفت. حضرت یونس یک بار این ذکر را گفت: ولی با تمام وجودش، باورش گفت که خدا نجاتش داد. 
آقای رضوی; شاگر آقای قاضی بود می فرمود: ذکرهایی که خودمان در می آوریم و زیاد بدون توجه و معرفت می گوییم این آتش نفس ما را شعله ور می کند. راه خدا راه خاموشی نفس است. این ذکرهایی که بی توجه و بی معرفت می گوییم بت نفسمان را تقویت می کند آخرش می گوییم که من از همه بهتر و عابدترم، منیت تقویت می شود. ذکری که بدون امر الهی باشد نفس انسان را قوی می-کند شعله ور می کند. آقایی آدم معروفی بود خانم ایشان خدمت حاج آقای دولابی آمد شکایت کرد. گفت: حاج آقا این شوهر من همه اش می نشیند ذکر می گوید، کتاب می خواند، دعاء می خواند، قرآن می خواند نمی گوید که خانم ما هم آدم است. حاج آقا ماشین سواری داریم از این جا تا مشهد کنارش می نشینیم مثل این که ما اصلا آدم نیستیم از این جا تا مشهد همه اش ذکر می گوید. آیا آداب مسافرت این است؟ یک تبسم در چهره مومن عبادت است مخصوصا اگر آن مومن هم خانواده آدم باشد این دین ما برای ریزترین نیازهای ما یک دستورالعمل هایی صادر کرده است. در مسافرت خوش وبشت را زیاد بکن. این دستور دین است یک جا باید شوخی بکنی یک جا هم باید قاطع باشی یک جا هم باید اخم کنی. این خیلی مهم است که آدم موقعیت شناس باشد. خانم وقتی که گفتند شوهر من، من را آدم حساب نمی-کند حاج آقا خیلی ناراحت شدند فرمودند: این ذکرهایی که می گوید برای چه می گوید؟ این عبادت ها را می کند، ذکر ها را می گوید که قوت می گیرد به سر شما بزند. به شوهرش فرمودند: که شما عرضه نداری خانمت را راضی کنی. یعنی آدمیزاد این قدر بی عرضه است. خانمی که با یک هدیه، با یک محبت راضی می شود. زن ها دلشان خیلی نرم است «وَ لَا شَفِیعَ لِلْمَرْأَةِ أَنْجَحُ عِنْدَ رَبِّهَا مِنْ رِضَا زَوْجِهَا»  (شیخ حرعاملی/ وسائل‏الشیعة/ ج20/ ص:254) شفیعی پرمنفعت تر از خوشنودی شوهرهایتان در نزد خدای متعال ندارید. آن طرفش هم صادق هست یعنی آقا یک کاری کند خانمش از او راضی باشد. ماها اکثرا تک بعدی هستیم اسلام خیلی جامع است می گوید اگر کسی کار نکند ملعون است. اسلام ابعاد مختلفش خیلی مهم است اصلا امتیاز مهم مکتب پیامبر و اهل بیت ما جامع بودنشان می باشد. می فرماید: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» (البقرة: 201). پیامبر ما ازدواج کردند، زن های متعدد داشتند، خوش و بش داشتند. اخلاقش، رفتارش، کردارش به جا بود. از رهبانیت نهی می کردند. مواظب باشیم تک بعدی نشویم حالت اعتدال خیلی مهم است ببینیم که خدا از ما چه می خواهد. معتقدم اکثر افراد نفس پرستند نه خدا پرست، نمی گوید خدا چه می خواهد می گوید من چه می خواهم. راه خدا راه فناء شدن است نه راه مرید و مرشد بازی، مواظب باشیم. بزرگی می گفت: که خانم من خیلی خانم خوبی بود موقعی که از دنیا رفت وقتی که می خواستند در قبر بگذارند دفنش کنند با تمام خواست دلم در حضور جمعیت گفتم که ای خدا تو شاهد باش که من از این عیال خیلی راضی هستم. گفت: یک آدم بزرگوار فهمیده ای در جمع بود گفت مردم فهمیدید که این آقا چه گفت، همین برای خانمش بس است. خانمی در حال جان دادن بود شوهرش نشسته بود گریه می کرد خانمش گفت: حتما گریه می کنی که اگر بمیرم چه خواهی کرد؟ گفت: نه گریه می کنم اگر نمیری چه خواهم کرد. این طور نباشیم که مردم به مردنمان بیشتر از زنده بودنمان راضی باشند. خانمی می گفت: حاج آقا وقتی این شوهر ما مسافرت می رود جشنمان در خانه شروع می شود بچه ها آزاد می شوند وقتی هم شوهرم می آید حکومت نظامی می شود همه ساکت می شوند می روند در سوراخ قایم می شوند. 
نمی شود که بگویی من خدا را دوست دارم اما بنده هایش را دوست ندارم این حرف غلطی است خدا که از بنده هایش جدا نیست. ذکر خیلی مهم نیست مذکور مهم است. ذکر رحمت الله است مذکور مقصد است اهل مذکور باشیم نه اهل ذکر، آیة الله مکارم فرمودند: بعضی ها ذکر می گویند ولی گناه می کنند، زیارت عاشوراء می خواند ولی گناه می کند. آقایی آن چنان تو گوش خانمش زد که حدود پانزده سال است که گوش خانمش کر است. لعن های زیارت عاشوراء یک وقت خودمان را نگیرد. «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» (شیخ عباس قمی/ مفاتیح‏الجنان/1/ ص : 457). کل احمد; می فرمودند: به جلسه روضه ای رفتم زیارت عاشوراء که می خواندند وقتی به لعن های زیارت عاشوراء رسیدیم مکاشفه شد دیدم که این لعن ها به سر یک بنده خدایی خورد. من خودم جا خوردم فکر نمی کردم که لعنت های زیارت عاشوراء، زیارت عاشوراء خوان را هم بگیرد. می گفت: آمدم بیرون به رفقاء گفتم که آن بنده خدایی که آنجا نشسته بود کیست؟ گفتند: این اول رباء خوار بازار قم است خون مردم را در شیشه می کند. آیت الله مکارم می فرمود: خانی بود که به افراد ضعیف زور می-گفت. یک سیدی در روستاء بود که مستضعف و عیالوار بود آه در بساط نداشت این خان به او زور می گفت که شما باید مثلا این مقدار گندمت را به من بدهی. ایام عاشوراء بود این خان می گفت که من باید از این سید زهرچشم بگیرم چند تا تفنگدار داشت به تفنگدارهایش می گوید که بروید سید را بگیرید بیاورید. می روند سید را می آورند وقتی که می آورند این خان مشغول خواندن زیارت عاشوراء بود. آقای خان زیارت  عاشوراء با صد لعن و صلوات می خواند. سید اولاد پیامبر را اسیر کردند گفتند چه کارش کنیم همان طور که در حال زیارت عاشوراء خواندن بود اشاره کرد که اگر من حرف بزنم زیارت عاشورایم باطل می شود اشاره کرد که ببرید گردنش را بزنید. 
اگر خوارج نهروان یا ابن ملجم این زمان بودند خیلی مرید داشتند می دانید چقدر ذکر می گفتند، قرآن می خواندند، عبادت می کردند. یکی از رفقاء می گفت: که حاج آقا من چند سال قبل در لندن با بنلادن بودم می گفت داشتم مریدش می شدم. اول وقت از جا بلند می شد می گفت نماز اول وقت دارد دیر می شود ولی به خون شیعه تشنه بود. 
دختر علامه طباطبایی می گفت: وقتی خانه پدرم می آمدم پدرم به استقبال من می آمد این قدر به من احترام می کرد من را می برد در اتاقش می نشاند بعد می رفت برایم چایی می ریخت. می گفتم: باباجان من دختر شما هستم. می فرمودند: دخترم شما مهمان ما هستی، از اولاد پیامبری، سیده هستی. حتی وقتی هم مریض بود نمی گذاشت رخت خوابش را جمع کنم می گفت هر کسی کار خودش را خودش بکند. گاهی خدای متعال به کسی گرفتاری و ابتلاء می دهد وقتی که کاملا مستاصل شد سرش گیج رفت آن وقت به دادش می رسد. ممکن است خدا چهل روز گرفتاری بدهد بخاطر این که بعد از چهل روز حقیقتا خدا را صدا بزنی. خدا در قرآن می فرماید: «و لو فَلَوْ لَا أَنَّهُ کاَنَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ، لَلَبِثَ فىِ بَطْنِهِ إِلىَ‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ» (الصافات: 143،144). این آیه خیلی عجیب است مثلا الآن بگویند کسی حبس ابد می شود خوب چند سال طول می کشد زیاد طور بکشد نود سال است بعد از نود سال دیگر می میرد اما خدا می فرماید: اگر حضرت یونس استغاثه نمی کرد اقرار به ظلم نفسش نمی کرد تا قیامت در شکم ماهی نگهش می داشتیم ولی چون استغاثه کرد گفتیم درش بیاورید تمام شد من همین را می خواستم. یعنی من می خواستم که ببری، اقرار کنی، برگردی، هروقت اقرار کردی و خودت را در مقابل خدا زمین زدی خدا می فرماید که بلندش کنید ولی اگر منم منم بگویی لهت می کنند.

* ذکر مصیبت

حضرت ابوالفضل العباس(ع)

            در خانه باب الحوائج قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس7 برویم که جدا نمی توانیم در عظمت حضرت حتی فکر بکنیم. امام حسین7 این برادر را جلو انداخته است همان طور که خدا امام حسین را جلو انداخته است. خدا می فرماید: هر کسی به زیارت خانه من بیاید اول کار زوار امام حسین را درست می کنم بعد کار حاجی هایی که به زیارت خانه خودم آمدند. خدا می فرماید: اگر به زیارت امام حسین بروید ثواب هر قدمش برابر با زیارت خانه خداست. این جلو انداختن نیست؟ آن وقت خود امام حسین هم حضرت اباالفضل را جلو انداخته است. شما ببینید این هایی که از حضرت اباالفضل حاجت می گیرند بیش از امام حسین هستند یعنی این باب الحوائجی که به حضرت ابالفضل دادند در دستگاه امام حسین شاید زیاد به چشم نمی خورد چون می خواهند به ما بفرمایند که آن جا بروید ایشان باب الحوائجند. شاید هم یک رمزش هم این است که حضرت ابالفضل ناامید شد و طعم تلخ ناامیدی را چشید و دیگر کسی را در خانه اش نا امید نمی کند 
ای آقایی که غم و غصه از چهره برادرت اباعبدالله برطرف کردی یک عنایتی، لطفی، نظری کن. خیلی مهم است که امام به کسی بفرماید که تو برادر منی، یار منی، جان منی، قربانت بروم. برادری که امام نیست ولی امام می گوید جان من به قربانت، حضرت اباالفضل خیلی درجه و رتبه اش بلند است. امام باقر7 فرمود: که برای عمویم اباالفضل رتبه و درجه ای است که تمام شهداء به حال او غبطه می خوردند. مرحوم حائری مازندارانی می گویند: شیخی از علمای عراق اشعار قشنگی برای حضرت اباالفضل سرود، قصیده اش را گفت رسید به این بیت که اباعبدالله به برادرش اباالفضل پناه برد و کمک خواست. شیخ می گوید این مصرع را که گفتم لرزه به بدنم افتاد که نکند بی ادبی باشد یعنی امام حسین بیاید به برادرش پناه ببرد و کمک بخواهد شاید بی ادبی باشد. گفت: من دنباله مصراع را نگفتم ترسیدم، خوابیدم آقا اباعبدالله را خواب دیدم آقا فرمودند که چرا دنباله شعرت را نگفتی؟ گفتم: آقا ترسیدم بی ادبی باشد. آقا فرمود: خوب گفتی درست گفتی دنباله شعرت را هم من خودم درست و کامل می کنم روز عاشوراء من به حضرت اباالفضل پناه بردم. 
تشنگی وقتی زیاد بشود چشم انسان، بینایی اش کم می شود. گرد و غبار عالم را گرفته بود. وقتی آن قدر عطش و تشنگی و جنگ فراگیر شده بود که بین آقا وآسمان هاله ای از دود و تاریکی بود آقا به  اباالفضل گفتند: برادر برو برای بچه ها آب بیاور. آقا اباالفضل ماموریت جنگیدن نداشتند فقط مامور بودند به خیمه ها آب بیاورند. همه امید آقا اباالفضل این بود اگر چه دست در بدن ندارد ولی مشک را به دندان گرفته فرمان امامش را به جا بیاورد آب به بچه ها برساند، اما یک وقتی امیدش ناامید شد تیر به مشک و سینه اش خورد. دیگر نه دست دارد که بجنگد و دفاع کند و نه آب دارد که به خیمه ها برگردد. آقا بین دشمن متحیر ماند که ناگهان نانجیبی آمد عمود آهنی به پیشانی و فرق مبارک آقا اباالفضل زد. یک وقت آقا با صورت از روی اسب به زمین افتادند صدا زدند برادر برادرت را دریاب، آقا سراسیمه آمدند دیدند مشک یک طرف و علم هم یک طرف است برادر هم با پیشانی شکافته به زمین افتاده است. صدا زدند الآن پشت من شکست، امیدم ناامید شد. 
سخنران حجت الاسلام فرح زاد


نظرات (۷)

  • مهدی مهدوی وبسايت

    جالب بود.

  • الف سین وبسايت

    سلام
    استفاده کردیم
    دنبال شدید
    به وبلاگ من هم سر بزنید

  • محمد با وبسايت

    به ولاگ ما هم یه نگاه بنداز یاعلی

  • سید حسین سیدی وبسايت

    همواره موفق باشی و فانی در عشق خدا
    ما را هم دعا کن اگه هم تونستی که می تونی به ما یه سر بزن

    • مدير سايت:

      ممنونم
      چشم حتما

  • علی حقیقی وبسايت

    سلام علیکم حاج آفا
    بسیار عالی و قابل استفاده بود...
    لذت بردیم...
    تشکر و التماس دعا

    • مدير سايت:

      سلام بزرگوارید

  • ♥سرباز شیعه♥ وبسايت

    افرین بر شما داداش

    خیلی ممنون

    • مدير سايت:

      سلام خواهش میکنم

  • siamak purasad وبسايت

    سلام و خداقوت ... احسنت به شما... باتشکر

    یــــــــا مهـــــــ♥ـــــــدی

    • مدير سايت:

      خواهش میکنم
      التماس دعا

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

درباره سايت

مبلغ

الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ حَسیباً39 ( این سنّت خداست در حق ) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می کند.

اطلاعات سايت

  • پست الکترونيک:
  • مدير سايت:
  • تاريخ امروز:
  • وحیدکیانی
کپی برداری از مطالب سایت با دادن لینک کاملا شرعی و قانونی است
  • صفحه نخست
  • وحید کیانی